bästa tipsen för ditt sparande. Skriv upp dig på listan.

Genom att klicka på prenumerera accepterar du behandlingen av dina uppgifter. Läs vår sekretesspolicy här.

Välkommen till Sparskolan.se!

Detta är platsen för dig som vill ta kontroll över din ekonomi, lära dig mer om sparande, investeringar och navigera i den ständigt föränderliga finansvärlden. Oavsett om du är en nybörjare som vill börja spara eller en erfaren investerare som söker fördjupad kunskap, har vi något för alla.

Vad du kan förvänta dig av Sparskolan:

• Grundläggande kunskap om sparande: Lär dig allt från hur du skapar en budget till att bygga upp en nödfond, så att du kan förbereda dig för framtida ekonomiska utmaningar.
  • Introduktion till investeringar: Förstå grunderna i aktier, obligationer, fonder och andra investeringsinstrument. Vi guidar dig genom den initiala processen och hjälper dig att välja rätt strategi för din riskprofil.
  • Djupdykning i fonder: Vad är skillnaden mellan en indexfond och en aktivt förvaltad fond? Hur väljer man den bästa fonden för sina behov? Vi hjälper dig att förstå nyanserna och göra informerade beslut.
  • Allt om fondrobotar: I en digitaliserad värld blir fondrobotar allt populärare. Upptäck hur dessa automatiserade plattformar kan hjälpa dig att diversifiera dina investeringar och optimera avkastningen.
  • Aktieanalys och strategier: Bli en skickligare investerare genom att förstå hur man analyserar aktier, följer marknadstrender och implementerar effektiva investeringsstrategier.
  • Rådgivning och experttips: Håll dig uppdaterad med de senaste råden från experter inom sparande och investeringar, och få tillgång till resurser och verktyg som kan hjälpa dig att maximera din ekonomiska tillväxt.
  • Community: Bli en del av en gemenskap av likasinnade individer där du kan dela erfarenheter, ställa frågor och lära av andra investerares framgångar och utmaningar.

Så, oavsett om du sparar för en regnig dag, för din pension, eller för att förverkliga dina drömmar, är Sparskolan här för att stödja dig på varje steg av din ekonomiska resa. Ta din tid, utforska vår sajt, och börja din resa mot en starkare ekonomisk framtid idag.

Välkommen till Sparskolan – din guide i sparandets och investeringarnas värld.

Tips. Besök även våra vänner hos InvesteraMera.se

Senaste bloggarna

2023.11.29

Vilka fonder ska man köpa när börsen går ner

Vi står alla inför perioder när börsen går ner och det är då vi verkligen behöver vår investeringsstrategi för att säkerställa positiv avkastning på lång sikt. Att köpa rätt fonder när marknaden är nedåtgående är en konst som kan göra skillnaden mellan att förlora pengar och att se din portfölj växa. I den här artikeln kommer vi att utforska olika sätt att hantera en fallande börs och vi kommer att avslöja de bästa fonderna som kan hjälpa dig att uppnå god avkastning även när marknaden svänger.

av David Enblom
2023.11.23

Recension gör ditt barn rikt

Jan Bolmessons bok ”Gör ditt barn rikt” framstår som en viktig läsning för alla föräldrar som vill förbereda sina barn för ekonomisk framgång och självständighet. Bokens styrka ligger i dess enkla och tillgängliga språk, som gör ekonomi lättbegripligt även för de som tidigare har känt sig överväldigade av ämnet. Detta är särskilt värdefullt eftersom ekonomisk förståelse är en avgörande kompetens i dagens samhälle. Bokens uppriktiga och utforskande tillvägagångssätt i kombination med en vuxen

Johan Sunnanängs
av Johan Sunnanängs
2023.12.19

Bästa sparroboten – vilken fondrobot ska du välja?

Vad är en sparrobot eller fondrobot? Vilken sparrobot är det bästa valet för dina investeringar? Denna omfattande guide kommer att besvara dina frågor om sparrobotar. Låt oss börja utforska ämnet!

av Joel Finndahl
2023.12.19

Så tänker mina motståndare i Investerare SM nu

Hej alla! Jag är mitt i hetluften av Investerare SM, en spännande och intensiv tävling där vi investerare utmanas att generera så mycket avkastning som möjligt på kort sikt. Det är en adrenalinfylld resa, och jag ligger för tillfället bra till i tävlingen. Men vad tänker mina motståndare? Vilka strategier använder de för att komma på topp? Låt oss dyka in! Analysera Marknaden Först och främst, marknadsanalys är nyckeln. Jag ser att många av mina konkurrenter spenderar otaliga timmar på att